Уроки

Тема:  Життєвий і творчий шлях Альбера Камю. Вплив екзистенціалістських ідей на творчість письменника.


Мета: ознайомити учнів з біографією письменника; розвивати навички дослідницької роботи та опрацювання наукових статей; формувати уміння виступати з повідомленнями на задану тему; виховувати гуманістичне ставлення до життя.
Обладнання:  портрет Альбера Камю та філософів-екзистенціалістів,  проектор, презентація «Альбер Камю. Життя і творчість».
Словник:
Екзистенціалізм – літературна течія, в основі якої лежить зосередженість на особі, що залишилася наодинці з буттям.
Абсурд – безглуздя, нісенітниця,  (одне з основних понять екзистенціалізму).


Хід уроку
Я самобутньо люблю це життя і хочу повсякчас говорити про нього: воно викликає у мене гордість за мою долю – долю людини.
А. Камю
І. Вступне слово учителя.
- Визначний французький романіст, філософ, публіцист Альбер Камю вважав, що письменник – це «оголений нерв епохи», і тільки він здатний відчути «духовні потоки», які линуть від кожної людини окремо і людства взагалі, визначаючи моральний стан всієї цивілізації. Таке розуміння призначення літератури й митця дозволило Камю стати одним із лідерів філософсько-мистецького напряму екзистенціалізму. Поставивши існування людини в центр буття, письменник завжди боровся за звільнення її розуму і душі від абсурдності дійсності. Він проголосив необхідність бунту проти усталених норм і повернення світові пріоритету особистості. Завдяки цьому письменник мав великий вплив на розвиток європейської культури ХХ століття.
Тому сьогодні змістом нашого уроку буде розгляд біографії Альбера Камю та особливостей екзистенціалістського становлення письменника.
ІІ. Лекція учителя з теми «Біографія Альбера Камю» за планом, записаним на дошці. Учні повинні уважно слідкувати за викладом учителя і вказати, який пункт плану не був розкритий.
Розповідь учителя супроводжується слайдами з фотографіями письменника.
§  Асоціативний диктант за матеріалом лекції:
Битва на Марні; Луї Жермен; Алжирський університет; есе на філософські та літературні теми; діагноз; «Щаслива смерть»;  Франсіна Фор; Рух опору; автомобільна катастрофа.
-         Про що ви не почули у моїй лекції?
§  Самостійна робота з підручником.
Опрацювати матеріал підручника на ст. 277 про Нобелівську премію Камю, за прочитаним придумати і задати питання для класу.
ІІІ. Повідомлення про творчі засади Камю групи заздалегідь підготовлених учнів за статтею М.Поповича «Бунтівливий Камю».
По ходу розповіді учні на місцях записують до зошитів тези даної статті, які представлені на слайдах.
ІV. Робота зі словником. Визначення поняття «екзистенціалізм».
1.     Завдання: розкрийте ознаки екзистенціалізму в тих творах Камю, які ви прочитали.
Учні, спираючись на роман «Сторонній» та «Міф про Сізіфа» роблять відповідні висновки.
(У центрі уваги письменника – особистість, її розум, буття, її свобода, ставлення до навколишнього середовища; виявлення абсурдності буття; визначення величі людини, яка постає проти абсурду, незважаючи на те, що трагічно розуміє його нездоланність).
   2.  Творча робота. Придумати сенкан зі словом «екзистенціалізм».
V. Аналіз статті А.Камю «Роздуми про смертну кару».
-         Ви змогли переконатися, що письменник власним прикладом людини і громадянина засвідчив безкомпромісність і послідовність тієї гуманістичної позиції, яку він обстоював усе своє життя. До цього слід також додати, що, можливо, чи не найглибше і не найяскравіше ця позиція знайшла своє відображення у статті письменника «Роздуми про смертну кару». Тому варто, перш ніж удаватися до аналізу «Чуми» Камю, поставити питання про смертну кару і визначити ваше ставлення до цієї проблеми.
Аналізує статтю учень, що мав випереджувальне завдання з даної теми.
Учні висловлюють власні судження з проблеми смертної кари, аргументуючи свою позицію.
-         У чому полягає гуманізм письменника?
VІ. Підсумки уроку.
-         Як ви поясните суть епіграфа до нашого уроку?
-         Чому, на вашу думку, А.Камю зажив слави «совісті Заходу»?
Домашнє завдання:
1. Прочитати роман А.Камю «Чума».
2. Дати відповідь на запитання: Яким чином філософія екзистенціалізму пов’язана з творчістю Камю?
3. Виписати до зошитів значення літературознавчих понять «роман-притча», «роман-хроніка».

4. Індивідуальне завдання: Підготувати повідомлення про історію створення роману «Чума».



Тест   
 Альбер Камю роман «Чума»

1.      Міжнародного визнання Камю досяг після публікації:
а) трагедії «Калігула»;                                
б) повісті «Сторонній»;
в) есе «Міф про Сізіфа»;                               
г) роману «Чума».

2. Роман «Чума» побудований як:
а) хроніка зачумленого міста;                      
б) щоденник Ріє;
в) зібрання спогадів про епідемію.

3. Ріє задумує і пише оповідь про чуму:
а) історію перемоги над хворобою;          
б) гімн мужності й стійкості борців;
в) пересторогу на майбутнє.

4. Епіграф до роману (вислів Даніеля Дефо: «Якщо дозволяється зобразити ув’язнення через інше ув’язнення, то дозволяється також зобразити будь-який предмет через щось таке, що не існує взагалі»):
а) розкриває тему твору;                             
б) пояснює задум автора;
в) виражає ідею твору;                               
г) дає оцінку зображуваному.

5. Місто Оран змальоване як:
а) типове провінційне містечко;               
б) безлике потворне місто;
в) прокляте місто грішників;                     
г) алегоричний образ людства.

6. Оран опановує жах після:
а) офіційного визнання чуми;                   
б) оголошення в місті карантину;
в) проповіді отця Панлю;                          
г) оголошення кількості смертей.

7. Першим замовчування чуми наважився зруйнувати:
а) Ріє;                                                            
б) Рішар;
в) Кастель.

8. «Я колись думав, що чужий у цьому місті, і що мені тут у вас нема чого робити, але тепер, коли я бачив те, що бачив, я відчуваю, що я теж тутешній, хочу я того, чи не хочу. Ця історія стосується однаково нас усіх,» - до цього філософського висновку про психологічний характер відчуження й самотності і шлях їхнього подолання приходить:
а) Ріє;                                                           
б) Рамбер;                                        
в) Панлю;
г) Тарру;                                                       
д) Гран.

9. Тарру сказав, що єдиний його злочин – схвалення того, що вбиває дітей і дорослих, про:
а) Коттара;                                                   
б) Панлю;
в) Рішар;                                                      
г) Отона.

10. Центральною ідеєю роману «Чума» є:
а) стоїчний опір загальному безглуздю; 
б) примирення з нездоланним злом;
в) відмежування від зла в особистому житті;
г) переборення абсурду прекрасною мрією.

11. Знайдіть помилкове твердження: «Те, що Ріє пише про себе в третій особі, дає Камю змогу:
а) наблизити суб’єктивну оповідь до стилю документа;
б) написати неупереджену колективну історію;
в) показати події крізь сприйняття колективу;
г) приховати авторську позицію за фігурою оповідача».

12. Притаманне екзистенціалізмові відчуття абсурдності людського буття обумовлює те, що Ріє:
а) сприймаючи абсурдність появи чуми як вияв абсурдності життя, примирюється зі страшною хворобою;
б) хоч і не впевнений в успіхові, вперто бореться з чумою;
в) починає боротися з чумою, бо вірить у перемогу над страшною хворобою.

Комментариев нет:

Отправить комментарий